عکس | این بالگرد کابوس تجهیزات زرهی ناتو است+مشخصات

بالگرد تهاجمی ka52 (کاموف 52) در ایامی که اوکراین با پشتیبانی ناتو دست به ضد حمله علیه مواضع روسیه زده، توانسته نقش مهمی در ناکامی حملات اوکراینی‌ها ایفا کند.
عکس | این بالگرد کابوس تجهیزات زرهی ناتو است+مشخصات
کد خبر : ۲۳۳۵۸

حدود دو هفته از ضد حمله وعده داده شده اوکراین علیه مواضع ارتش روسیه می‌گذرد، ضد حمله‌ای که از ماهها پیش تبلیغات وسیعی در خصوص آن در رسانه‌های غربی شکل گرفته بود، اما به اذعان همین رسانه‌ها، کوه تجهیزات ناتو در مقابل روس‌ها موش زاییده است!

یکی از تجهیزات مهم روسیه در نبرد اوکراین که تاکنون نقش قابل توجهی در زمین‌گیر کردن ماشین جنگی ناتو داشته، بالگرد تهاجمی «کی.ای ۵۲» (کاموف ۵۲ ملقب به تمساح) است. بالگردی که به سختی آسیب می‌بیند، اما به راحتی آسیب می‌زند و سدی در برابر تانک‌های اوکراینی و اهدایی ناتو است.

تاکنون ویدئوهای زیادی از پرواز کاموف ۵۲ در میدان نبرد و انهدام کاروانی از خودروها و تانک‌های زرهی اوکراینی‌ها منتشر شده است. در مقابل انهدام این بالگرد نیز کار آسانی نیست، به طوریکه کاموف ۵۲ با انحراف موشک‌های مهاجم و مقاومت بالای بدنه، عمده حملات پدافندی را دفع می‌کند. همچنین اتاقک خلبان از صفحات فولادی پوشیده شده که توانایی مقاومت در برابر گلوله‌های تا ۲۰ م م را دارد، قطر شیشه اتاقک ۵.۵ سانت است و تیغه‌های پروانه ساخته شده از پلاستیک بسیار قوی و فشرده اجازه ادامه پرواز با وجود اصابت گلوله‌های مستقیم را می‌دهد.

خبرگزاری تاس در خصوص باگرد کا-۵۲ تمساح می‌نویسد: «این بالگرد برای انهدام خودروهای زرهی و غیر زرهی و سایر هواپیماهای دشمن در خط مقدم تحت هر شرایط آب و هوایی و در هر زمان از شبانه روز طراحی شده است. بالگرد تمساح دارای سطح مقطع راداری کاهش یافته، سامانه جنگال (جنگ الکترونیک) و دستگاه‌های پارازیت انداز و پرتاب شعله‌های فریب است که موشک‌های دشمن را منحرف می‌‌کند».

 

اکتبر سال گذشته نیز وزارت دفاع روسیه ویدئویی را منتشر کرد که در آن عملیات خدمه بالگرد تهاجمی «کاموف-۵۲» و بالگرد تهاجمی «میل-۲۸» ارتش روسیه در انهدام  سنگرها و زره‌های ارتش اوکراین را نشان می‌داد.

«دیمیتری» یکی از خلبانان بالگرد کا-۵۲  تمساح به خبرگزاری تاس گفت: «من از ابتدای عملیات ویژه با بالگرد کا-۵۲ ماموریت‌های رزمی انجام دادم. خدمه ما با استفاده از موشک، ۲۱ تانک و همچنین سنگرهای اوکراین را منهدم کردند».

خلبان بالگرد کا-۵۲ همچنین به شلیک موشک‌های «استینگر» ارتش اوکراین به سمت خود و موفقیت این بالگرد در انحراف دادن موشک‌ها و بازگشت سالم به پایگاه‌ها اشاره کرد.

 

اما در خصوص مشخصات این بالگرد، کاموف ۵۲ دو سرنشینه اگرچه در بسیاری از موارد فنی مشابه همانند کاموف ۵۰ تک سرنشینه است، اما تفاوت‌های قابل توجهی از نظر الکترونیک دارد. در کاموف ۵۲ سه جایگاه جنگ‌افزاری زیر هر بال تعبیه شده است، این مورد در کاموف ۵۰ دو جایگاه بود. یک رادار میلی موجی در دماغه با توانایی کشف هدف در ۲۵ کیلومتر و کشف یک تانک در ۱۲ کیلومتر قرار دارد و می‌تواند همزمان با ۲۰ هدف درگیر شود، قابلیت رزم شبانه دارد و مجهز به سامانه دید حرارتی و نشانه‌گذاری لیزری است.

ویژگی قابل توجه دیگر کاموف ۵۲ کلاه خلبان است که سامانه نمایش اطلاعات در آن تعبیه شده است. کابین خلبان بسیار پیشرفته است و توانایی مقابله با طیف وسیعی از حملات الکترونیکی را دارد.

 

البته یک نسخه پیشرفته‌تر از کاموف ۵۲ به نام «کاموف ۵۲ کا» نیز برای تفنگداران دریایی روسیه سفارش داده شده است که رادار میلی موجی آن نسخه‌ای از رادار جنگنده «میگ ۳۵» است و توانایی شلیک نسخه ضد کشتی موشک خا ۳۱ و موشک ضد کشتی خا ۳۵ را دارد.

حضور این بالگرد در نیروی هوایی روسیه بی تردید یکی از دلایل ناکامی ارتش اوکراین و ناتو در نفوذ به خطوط دفاعی روسیه است، همان چیزی که روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته نوشت که برتری هوایی روسیه موجب شده است تا اوکراین ضدحمله خود را پس از دو هفته در شرق و جنوب این کشور متوقف کند.

رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که شدیدترین نبردها در حال حاضر در جبهه جنوبی اوکراین در حال رخ دادن است. در بحبوحه این درگیری‌ها کی‌یف به طور مکرر گفته است که قصد دارد مناطق از دست داده پس گیرد و زلنسکی نیز شب گذشته با انتشار ویدئویی مدعی پیشروی اوکراینی‌ها شد.

در مقابل اما بسیاری از رسانه‌ها بر اساس داده‌ها و تصاویر ویدئویی گزارش کردند که کی‌یف در ضدحمله خود متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده است به طوریکه اخیراً وزارت دفاع روسیه در به‌روزرسانی اطلاعات میدان جنگ اعلام کرد از چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) تا ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد ماه) در بازه زمانی ۱۰ روزه حدود ۷۵۰۰ نظامی اوکراینی در حملات ناموفق کشته یا زخمی شده‌‌اند.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فارس
مجله زندگی
ارسال نظر